Jag menar inte att vara petig men...

För er som inte visste det så är jag allergisk mot vissa språkfel. Jag är en typisk språkpolis. Jag är inte heller perfekt vad gäller språket, alla har vi våra fel och brister. Däremot har jag problem med när folk t.ex. blandar stora och små bokstäver, det är ett big NO, NO.

Nu kommer vi till det som jag egentligen ville skriva om. Surfade runt på www.gt.se och hittade en artikel om ett skräpigt McDonalds.

http://www.gt.se/nyheter/1.1284255/de-far-skarpa-sig

Budskapet var helt okej men artikeln innehåller en hel del småfel. I mitt stilla sinne började jag fundera på om korrekturläsaren hade somnat innan denna artikel gick i tryck. Människor som har som jobb att skriva, har också en skyldighet att inte göra fel som dessa. Det är min uppfattning. Att ha för många fel i en och samma text, gör lätt att den ser oprofessionell och haffsig ut.

Läs artikeln och se om ni kan hitta de fel som jag såg.

Såklart kliade det det så mycket i mina språkpolis fingrar, att jag var tvungen att skriva ett mail till journalisten.

Rätt eller fel att vara såhär petig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0