Varning för dementa!

Hittade en ganska intressant artikel på aftonbladet.

I korthet handlar den om en frågeställning, om det ska finnas skyltar som varnar för äldre och dementa. I dagsläget finns ingen sådan skylt men borde det finnas?

Jag arbetar ju inom demensvården och kan känna igen mig en del i detta. Jag tycker att det är en högst aktuell frågeställning men jag har aldrig funderat på det tidigare. Men en varning för biltrafikanter om att det finns äldre och demnta i området är inte så dumt. För att bara ta ett exempel så fick jag springa ut och leta efter en tant som tagit sig ut från mitt jobb. Jag hittade henne gåendes mitt i en stor och tungt trafikerad rondell som leder ut mot motorvägen. Där åkte stora långtradare och bilar fick stanna mitt i rondellen. Mitt i detta stod tanten och jag och det var inte lätt att få henne därifrån!

Jag vet inte hur mycket en varningsskylt hade hjälpt men då vet man ju i vart fall som trafikant att sådana här situationer kan uppkomma på den här platsen.
Nästa fråga man kan ställa sig är hur lätt ska det vara för en dement att ta sig ut från boendet? Man kan inte ha låsta avdelningar eftersom de äldre inte lyder under någon tvångsplacering men å andra sidan så kan det innebär livsfara om de tar sig ut. Detta är minst sagt ett dilemma. Man kan ha vissa tricks för sig, som att trycka på två knappar samtdigt i hissen eller slå koden baklänges men för en person som inte kommit så långt i sin demensutveckling räcker inte detta. Det är svårt när en person är tillräckligt frisk för att veta vad han/hon vill men tillräckligt sjuk för att inte kunna göra korrekta bedömningar i vardagen. Borde men kunna ha låsta demensavdelningar, vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: alexandra

jaha däär =) tackar..

2008-08-21 @ 21:14:11
URL: http://huumlaan.blogg.se/
Postat av: Annika

Bra skrivet!

2008-08-21 @ 21:44:30
URL: http://styrkvinna.blogg.se/
Postat av: Annika

det var så lite så :) haft en bra dag?

2008-08-23 @ 20:51:09
URL: http://styrkvinna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0