Det ramlade in ett svar...

Fick faktiskt ett svar från journalisten på expressen idag.

 "Det är väldigt stressigt och när det går fort blir det tyvärr också fel ibland. Även om jag inte tyckte att man behövde ändra alla saker du påpekade (stilistiska grepp och citat som jag inte kan ändra hur som helst)"

Här är ett utdrag av det jag fick tillbaka. Förvisso var det trevligt att få ett svar men jag vet inte om jag är riktigt nöjd. Stressigt, javisst men ska stress få påverka det färdiga resultatet? Är inte redaktören intresserad av att det som går i tryck ser snyggt ut? Missuppfatta mig inte, jag förstår att det är stressigt att vara journalist med deadline hängande över sig. Jag menar bara att det som trycks i media borde vara språkligt korrekt och då är stress inte en faktor man alltid kan skylla på.

Så kommer vi till det här med stilistiska grepp och citat. Jag känner mycket väl till regeln som säger att man inte får gå in och ändra i citat hur som helst. Men om det nu blir så uppenbart fel, så kanske man kan fundera över att ringa upp sin källa och påpeka detta? På så sätt kan man sedan gå in och ändra.

Men jag är ingen bitterfitta så vi släpper detta för den här gången. I mailet framkom också att han uppskattade mina synpunkter. Det var väl lite det som var tanken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0