Reglering av bloggandet kan snart bli verklighet

För några dagar sedan skrev aftonbladet om att det snart kan bli omöjligt att blogga anonymt.

Läs artikeln här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3249069.ab

Det kan alltså komma att skapas en reglering av bloggandet. Det vill säga att det i princip kommer bli omöjligt att blogga anonymt, att man kommer att bli tvungen att redovisa sina intressen och att uppförande koder kommer skapas. Det hela känns som ett försök att tafsa på yttrandefriheten. Att vi har yttrandefrihet i Sverige är något vi ska vara stolta över. Det ger den lilla individen rätt att ha ett finger med i samhällsspelet, människor som jag själv. Visserligen bloggar jag inte speciellt anonymt men ska jag behöva redovisa för mina intressen?

Självklart kan yttrandefrihet missbrukas på många olika sätt men att ett lands "överhuvuden" går in och försöker reglera på det här sättet känns inte bra. Är detta bara en utveckling av FRA-lagen? Man vill ha kontroll över allt som händer och sker. Jag vet att denna jämförelse kan låta lite förhastad men kommer internet i Sverige snart vara så inskränkt och censurerat som i Kina? Kanske inte men håll med om att det är på god väg om förslag som dessa går igenom.

Människor måste ha möjlighet att tycka och tänka om samhället, utan att vara rädda för repisalier! Det är det som kallas yttrandefrihet.

Lite av en tanke bara.
Tjing

Kommentarer
Postat av: Tessan

Hej och tack. Trivs bra i mörkt faktiskt. Karin har www.karlssonkarin.blogg.se



allt bra med dig annars? Kramar

2008-09-09 @ 21:19:07
URL: http://tessanrudin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0